Kameraarbetet har en stor inverkan på filmens slutresultat. De val som görs bör vara i linje med filmens berättelse och stil. Dagens teknologi erbjuder många olika möjligheter, men tricksandet får inte bli ett självändamål.
Kamerarörelserna är viktiga att tänka på när man planerar kameraarbetet. Ska kameran vara statisk eller röra på sig? Med ett stativ kan du göra både tiltningar och panoreringar och med olika hjälpmedel går det att göra olika slags kameraåkningar. Vid frihandsfilmning kan kameran stabiliseras med olika hjälpmedel. Också valet av brännvidd påverkar intrycket av rörelse i bilden.
Genom valet av bildvinklar kan man påverka vad man visar i bilden och hur man visar det. Bildvinklarna kan också användas till att ange rollfigurernas status, som att högstatus filmas snett nerifrån medan lågstatus filmas uppifrån.
Bildvinklar kan också användas för att skapa djup i bilden och för att göra historien intressantare. I en bra bildvinkel syns bildens element på olika djup, vilket ger ett ökat tredimensionellt intryck. Kamerarörelserna kommer bäst till sin rätt, om bilderna innehåller mycket djup och elementen rör sig i olika tempo.
En dialog kan filmas över axeln på personen som lyssnar. Då talaren byts blir konstellationen omvänd. Dessa två dialogbilder kallas motbilder. Använder man motbilder är det bra att komma ihåg att beakta skyddslinjen. Alla bilder från dialogen filmas alltid från samma sida av denna linje. På så sätt säkerställer man att åskådaren uppfattar situationen på rätt sätt.
Det är också viktigt att redan i kameraarbetet ta hänsyn till klippningsskedet. Filmens scener filmas i allmänhet i sin helhet, det här ger filmklipparen ett större urval och det gör själva filmandet smidigare.
Fundera själv på hur du bäst filmar din berättelse så att bilderna verkligen berättar mer än tusen ord.
Video Tussitaikurit