Övning nr 1: Tankeflöde
Skriv tio minuter, utan att avbryta eller sudda bort din text. Skriv gärna med penna och papper. Tänk på att låta tankarna flöda så fritt som möjligt; meningen är inte att skapa ett mästerverk! Övningens syfte är att skriva fritt och väcka kreativiteten. Tänk på att skriva enbart för dig själv, inte för någon annan. Under övningen kan dina tankar börja vandra, vilket är okej.
Efter övningen: läs det du skrivit. Finns det några intressanta tankar som kommit upp? Strecka under intressanta idéer, meningar och tankar. Ifall ni skriver i grupp kan ni diskutera om ni haft några gemensamma tankar och kanske börja skriva en låt om dem.
(övningen är bearbetad från Pat Pattisons bok Writing better lyrics).
Övning nr 2: Skriv om ett objekt
Gör samma övning, men välj ett objekt som du skriver om. T.ex. en penna. Hur ser den ut? Hur känns den? Hur smakar pennan? Vad symboliserar en penna? Vad börjar du tänka på när du ser en penna (t.ex. en händelse, en känsla)? Försök skriva så kreativt som möjligt, fast det kan kännas underligt att skriva om hur en penna smakar. Texten kan ge upphov till intressanta tankar och metaforer!
Läs det du skrivit. Finns det några intressanta tankar som kommit upp? Strecka under intressanta idéer, meningar och tankar. Ifall ni skriver i grupp kan ni diskutera ifall ni hade gemensamma tankar och kanske börja skriva en låt om dem.
(övningen är bearbetad från Pat Pattisons bok Writing better lyrics).
Hur blir flytande text sånglyrik?
För att en text ska bli sånglyrik måste den fungera tillsammans med melodin, rytmen och harmonin. Ett sätt att skapa en text med symmetri är att fundera på textens stavelser.
Exempel: Sommaren är kort-Tomas Ledin
Som-ma-ren är kort (5)
Det mes-ta reg-nar bort (6)
Men nu är den här (5)
Så ta för dig (4)
Solen ski-ner i-dag (6)
Hös-ten kom-mer snart (5)
Det går med vin-dens fart (6)
Så lys-sna på mig (5)
So-len ski-ner (4)
Kan-ske ba-ra i-dag (6)
Refrängen i Sommaren är kort är byggd så två nästan identiska delar. De har samma melodi, ackord och rytm. Mängden stavelser fungerar symmetriskt.
Uppgift nr 3:
Skriv en ny refrängtext till Sommaren är kort. Använd samma mängd stavelser.
Exempel:
Ingenting är svårt
Du kan skriva en låt
Tro på att du kan
Jag lovar att
Du nog kommer i land
Uppgift nr 4:
Lyssna på din favoritlåt. Sök upp låtens text och analysera mängden stavelser i någon av dess delar. Fungerar de symmetriskt? Skriv ner stavelseschemat.
Uppgift nr 5:
Gå tillbaka till Uppgift 1. När du har bestämt temat för din sång kan du plocka ut en intressant mening. Hur många stavelser har meningen? Bilda en vers så att alla meningar har lika många stavelser.
Uppgift nr 6:
Bilda en vers med följande mängd stavelser:
5
7
5
7
Du kan själv hitta på hur många stavelser du vill ha i din sångtext. När du har exempelvis fyra meningar kan du börja sjunga texten i någon rytm. Kanske du kan nynna en melodi till den?
Nedan kan du ladda ner övningarna som en pdf-fil!
Övningarna är för eget bruk och för undervisningen i gymnasier och grundskolor.